Vaatluse analüüs
Mina vaatlesin
Tallinna Läänemere Gümnaasiumis 1. Ja 3. Keeleküblusklassides ühe tunni.
Esimeses klassis oli eesti keel. Tunni alguses õpilased palju rääkisid,
esitasid küsimused ja vastasid neile. Rääkisid mis küüpäev oli ja milline oli
ilm. Valisid ka mida paneb karu selga kui läheb kooli. Siis õpisid uut teemat läbi mängu. Lõpuks oli
kokkuvõtev arutelu tunnist. Kolmandas klassis oli matemaatika tund. Õpilased
mängisid korrutamis mängu ja pärast oli gruppitöö.Mina analüüsisin tunnid
õpilaste väljendusoskuste arendamise poolest.
Esimeses klassis
õpilastel oli palju võimalusi rääkimiseks. Õpetaja ise esitas palju küsimusi ja
ands sellist võimalust ka õpilastele: nad olid õpetaj rollis, esitasid
küsimused ja valisid ise ka kes vastab. Siin tekkis väike probleem, et mitte
kõikidel lassis oli võimalus rääkida aga õpetaja võttis situatsiooni enda kätte
ja küsis neid, kes varem ei saanud sõna. Uut teemat õppides iga õpilane sai ühe
sõna ja pidi valema õige koha selleks (ainsus või mitmus). Õpilased ise
arutlesid ka kas õigesti panid sildid või mitte. Kui õpilased otsustasid mida
karu paneb selga neil oli võimalus ka natuke arutleda, kuigi nad seda ei
teinud. Üldiselt kõik tegevused tunnis olid mängulised ja kutsusid õpilasi
tegutsamiseks või kaasa mõtlemiseks. Seega peaaegu kõik õpilased osalesid
tunnis aktiivselt. Istusid nad ka selleks väga sobilikult, gruppidena. Oli aga
üks poiss, kellel on tundumalt raskem oli aru saada mis toimub ja tunnis
osaleda. Istus ta ka eraldi üksi ja kahjuks nii nii aktivselt tunnist osa ei
võtnud. Üldiselt õpilased aitaksid üks teistele klassis. Näiteks tõlkisid sõnu
neile, kes ei saanud aru ja aitasid õige koha sildi jaoks leida. Kuna istusid
nad väikestena gruppidena, siis klassis alati oli väike lärm, nad alati natuke
rääiksid omavahel. Mina ei mäleta, et õpetaja tooks eraldi mingeid eesmärke või
ootusi aga tunni lõppus oli tehtud kokkuvõte õpitud reeglist. Minu jaoks oli ka
huvitav tunni lõpus, kui õpilastel oli võimalus vabatahtlikult soovi järgi
vastada kodutööd. Paljud tahtsid vastada ja isegi ei jäänud kõikedele piisavalt
aega. Mina arvan, et need õpilased, kes
istuvad klassi eelpool osalesid tunnis rohkem, kui need, kes istusid
tagapoolel. Aga üldiselt tund tuli välja hästi aktiivne ja andis lastel
võimalust väljendusoskuse arendamiseks.
Kolmandas klassis
oli matemaatika tund. Seal õpilastel oli võimalus arutleda ja rääkida omavahel
gruppitööde ajal, kus neil oli vaja õigesti kleepida kokku vasak ja parem pool
(6*2 = 2+2+2+2+2+2). Mõned õpilased rääkisid omavahel vene keeles, sest neile
niimodi oli kindlasti mugavam. Õpetja aga palus kõiki rääkida eesti keeles.
Terve tund oli ka mängulises ormis või gruppitöövormis. Klassis õpilased
istusid ka väikeste gruppidena, nii et tunni ajal neil on võimalus omavahel ka
sosistada. Kõik tegevused tunnis kaasa haarasid kõiki õpilasi. Mängudes oli
võimalus osaleda isegi meil, kes tulid vaatama ainult. Mäng ei olnud ka kõige
lihtsam ja nõudis jälgimist ( Kellel on 7*6? ) (Mul on 42. Kellel on 8*8?).
Lapsed suhtlesid omavahel palju. Mõnedel oli ka suur huvi meie vastu ja nad
proovisid meiega tuttavaks saama. Gruppitöö ajal aga märkasin, et mõned
õpilased ei osale nii aktiivselt. Kindlasti saan ka aru, et alati kõik õpilased
aktiivselt ei osale. Mina olin ise ühe laua juures, kus laste vahel oli väike
konfkikt ja, et nad saaksid rahulikult koos tötada mina nendega ka natuke
rääkisin ja andsin neile väikesed vihjed. Kohe tunni alguses õpetaja seletas mida
õpilased hakkavad tunnis tegema ja miks. Tegevused oli suunatud vana teema
kinnistamiseks. Tunni lõppus oli tehtud ka kokkuvõtte. Lapsed kohe teaksid mida
neist oodatakse ja sellepärast võiksid ka aru saada millele tähelepanu pöörata.
Üldiselt tunnid
mulle väga meeldisi. Nad olid aktiivsed ja oli näha, et lastele on huvitav.
Tekisid küsimused, kas ikkagi kõik õpilased saavad kõigest hästi aru ja kas nad
võivad oma mõtted hästi väljendada võõrkeles. Aga tuleb vist välja, et laste
jaoks selline õpimissüsteem töötab hästi.
Комментариев нет:
Отправить комментарий